«Κλείδωσε» η κατάθεση στη Βουλή του περιβαλλοντικού πολυνομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, που περιλαμβάνει σαρωτικές ρυθμίσεις για δασικά αυθαίρετα, οικιστικές πυκνώσεις, περιβαλλοντική αδειοδότηση και νέες χρήσεις γης στις προστατευόμενες περιοχές.

Πηγές του ΥΠΕΝ αναφέρουν ότι μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης το σχέδιο νόμου βρίσκεται πλέον στο στάδιο της τελικής νομοτεχνικής κατάρτισης, προκειμένου χωρίς αλλαγές στις βασικές ρυθμίσεις και κατευθύνσεις του,  να κατατεθεί άμεσα, εντός του Απριλίου για ψήφιση στη Βουλή.

Παράλληλα ο τομέας κοινοβουλευτικού έργου του υπουργείου είναι σε συνεννόηση με την Βουλή, για να πάρει σειρά προτεραιότητας στο κοινοβουλευτικό έργο και ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή.

Τηλεδιάσκεψη

Η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή «κλείδωσε» την Πέμπτη 2 Απριλίου 2020  στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης, δίνοντας τον τόνο των εξελίξεων δημοσιοποίησε την ίδια ημέρα σχετική με τις αποφάσεις της τηλεδιάσκεψης με τον πρωθυπουργό ότι « η ενέργεια είναι βασικός πυλώνας για την οικονομία αλλά και για τη δημόσια υγεία αυτές τις ώρες, ενώ παράλληλα οι μεταρρυθμίσεις στην περιβαλλοντική και τη χωροταξική πολιτική θα θέσουν γερές βάσεις για την επόμενη μέρα της κρίσης».

Αντιδράσεις

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ  για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας δέχθηκε βροχή αντιδράσεων. Η ανοιχτή διαβούλευση έκλεισε με  1.579 σχόλια, τα περισσότερα από τα οποία, όπως ήταν αναμενόμενο, συγκέντρωσαν τα άρθρα που αφορούσαν τις τροποποιήσεις των χρήσεων γης, αλλά και οι ρυθμίσεις για τη διαδικασία ανάρτησης, κύρωσης και αναμόρφωσης των δασικών χαρτών καθώς και όσες αφορούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Παράλληλα  με κοινή επιστολή 23 περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις καλούν τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη να αξιολογήσει την ιδιαιτερότητα της κατάστασης και να αναβάλει την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» μέχρι η Βουλή να μπορεί να εκτελέσει πλήρως το νομοθετικό της έργο, χωρίς περιορισμούς.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Το νέο νομοσχέδιο, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του ΥΠΕΝ προβλέπει αναλυτικά ότι:

1) Απλοποιούνται οι διαδικασίες έκδοσης, τροποποίησης και ανανέωσης περιβαλλοντικών όρων. Οι προθεσμίες για την έκδοση ΑΕΠΟ μειώνονται σε 120 ημέρες, τα στάδιά της περιορίζονται σε τρία, ενώ θεσμοθετείται και επίσημα η εισαγωγή των Ιδιωτών Αξιολογητών, ώστε να προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία. Τίθενται «άπρακτες προθεσμίες» στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες (σε περίπτωση μη απάντησης η απάντηση θα θεωρείται θετική), ενώ σε περίπτωση μη απάντησης από την αρχαιολογική και τη δασική υπηρεσία το θέμα θα παραπέμπεται στο ΚΕΣΠΑ (Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης) για άμεση λύση. Τίθενται επίσης οι βάσεις για την ύπαρξη μίας ενιαίας άδειας, με ενσωμάτωση των περιβαλλοντικών όρων(one-stop-shop). Μία ακόμη τομή σχετίζεται με την επέκταση της ισχύος της άδειας από τα 10 στα 15 έτη. Επιπλέον, εκσυγχρονίζεται και ενισχύεται το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) προκειμένου όλα τα στάδια της περιβαλλοντικής αδειδότησης να διεξάγονται ηλεκτρονικά.

2) Όσον αφορά στην αδειοδότηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, μειώνονται άμεσα οι χρόνοι και αντικαθίσταται η Άδεια Παραγωγής με τη Βεβαίωση Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας, χωρίς να απαιτείται έκδοση απόφασης της Ολομέλειας της ΡΑΕ. Η νέα αυτή διαδικασία θα υποστηρίζεται από το Ηλεκτρονικό Μητρώο ΑΠΕ.

3) Εισάγεται ένα νέο ευρωπαϊκό μοντέλο διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών της χώρας, με τη δημιουργία ενός κεντρικού Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), εποπτευόμενου από το Υπουργείο. Παραμένει η προστασία και η κάλυψη για όλες τις προστατευόμενες περιοχές, τα εθνικά πάρκα και τους εθνικούς δρυμούς. Ωστόσο τα 36 Διοικητικά Συμβούλια των Φορέων Διαχείρισης καταργούνται και δημιουργούνται 24 αποκεντρωμένες δομές (Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών) για την εποπτεία, την επιστημονική παρακολούθηση και την ανάδειξη των Προστατευόμενων Περιοχών. Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο ανταποκρίνεται στο πάγιο αίτημα φορέων, οικολογικών οργανώσεων και διοικητικών συμβουλίων των ΦΔΠΠ για την ύπαρξη ενιαίου φορέα. Το νέο μοντέλο προσιδιάζει σε πολλά ευρωπαϊκά σχήματα (π.χ. Φινλανδία, Ιρλανδία) και θα είναι περισσότερο λειτουργικό διοικητικά και πιο ουσιαστικά υποστηριζόμενο οικονομικά.

4) Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που επιλύεται είναι αυτό των δασικών χαρτών. Με τις αντιρρήσεις να φτάνουν σήμερα τις 160.000 στο 50% της χώρας, το Υπουργείο προχωρά στην ενίσχυση των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων, για την αποσυμφόρηση του έργου τους και τη σύνδεση της αμοιβής τους με το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Οι πολίτες, που δικαιώνονται στην υποβολή αντιρρήσεων, θα μπορούν πλέον να αξιοποιούν αμέσως την περιουσία τους. Επιπλέον, εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των δασικών χαρτών οι περιοχές, για τις οποίες, πριν το 1975, είχαν εκδοθεί πράξεις της Διοίκησης, με τις οποίες άλλαξε νομίμως ο χαρακτήρας τους από δασικός σε αγροτικός.

Οι περιπτώσεις αυτές είναι:

Διανομές (εποικιστικά),

Αναδασμοί,

Απαλλοτριώσεις με σκοπό την αγροτική αποκατάσταση,

Άδειες του υπουργού Γεωργίας ή του νομάρχη για μεταβίβαση κλήρου.

Όλες οι παραπάνω αφορούν αγροτικές εκτάσεις που είχαν δηλωθεί από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ως αγροτικές στην ΕΕ και λάμβαναν επιδοτήσεις. Αποτυπώθηκαν ως δασικές εκτάσεις, γιατί παρέλειψαν να λάβουν υπόψη τους τις παραπάνω πράξεις της Διοίκησης και θα έπρεπε να αποτυπωθούν ως Αγροτικές Εκτάσεις.

Με το νομοσχέδιο αυτό αναμορφώνονται όλοι οι δασικοί χάρτες (κυρωμένοι, όσοι έχουν αναρτηθεί κ.λπ.) ώστε να λάβουν υπόψη τους αυτές τις διοικητικές πράξεις. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση των αντιρρήσεων.

5) Αναφορικά με τις οικιστικές πυκνώσεις, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμορφώνεται με το γράμμα και το πνεύμα της απόφασης του ΣτΕ. Συνεπώς γίνεται εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών με τις περιοχές που είχαν εξαιρεθεί ως οικιστικές πυκνώσεις. Παρέχεται η δυνατότητα τακτοποίησης για χρονικό διάστημα 30 ετών των κατοικιών που έχουν χτιστεί εντός δασών και δασικών εκτάσεων, εφόσον δεν είναι μεμονωμένες. Για το σκοπό αυτό θα καταρτιστούν, σε κάθε Περιφέρεια, οικονομοτεχνικές μελέτες, που θα προσδιορίζουν τις αστικές πυκνώσεις και θα τεκμηριώνουν την ανάγκη για την προσωρινή διατήρηση των κατοικιών εντός αυτών. Με βάση αυτές τις μελέτες, θα εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο φυσικά θα εγκριθεί από το ΣτΕ, το οποίο θα καθορίζει τα κριτήρια για τη διατήρηση των κατοικιών.

6) Καθώς σήμερα απουσιάζει το ενιαίο πλαίσιο και καθυστερεί αδικαιολόγητα η κατάρτιση των σχεδίων διαχείρισης των περιοχών Natura 2000, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχωρά στη θεσμοθέτηση τεσσάρων ζωνών κλιμακούμενης προστασίας στις περιοχές Natura, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σε κάθε ζώνη προβλέπονται οι επιτρεπόμενες και απαγορευόμενες δραστηριότητες βάσει των χρήσεων γης που ισχύουν για την πολεοδομία (π.δ. 59/2018).

Συγκεκριμένα προβλέπονται:

Ζώνη απόλυτης προστασίας της φύσης,

Ζώνη προστασίας της φύσης,

Ζώνη διαχείρισης οικοτόπων και ειδών,

Ζώνη βιώσιμης διαχείρισης φυσικών πόρων.

Συνεπώς, οι μελετητές που εκπονούν σε εθνικό επίπεδο τα σχετικά σχέδια για τις περιοχές Natura θα μπορούν πλέον με τρόπο συνεκτικό και μεθοδολογία ομοιόμορφη να καθορίσουν τους όρους και περιορισμούς δραστηριοτήτων κατά ζώνες εντός των προστατευομένων περιοχών.

7) Για τη διαχείριση των αποβλήτων το νομοσχέδιο αυτό απλουστεύει και επισπεύδει την υφιστάμενη διοικητική διαδικασία για την έγκριση του Εθνικού/ Περιφερειακών και Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων. Γίνεται υποχρεωτικός ο καφέ κάδος για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπου υπάρχει σχετική υποδομή. Διασφαλίζεται η ασφαλής συλλογή και μεταφορά επικίνδυνων αποβλήτων (π.χ. αμίαντος), ενώ όσον αφορά στα απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑEKK), για την έκδοση οικοδομικής άδειας προϋπόθεση είναι η σύναψη συνεργασίας με εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης ΑΕΚΚ για την αποκομιδή των μπάζων.

8) Μια ολιστική λύση εφαρμόζεται και στις πλαστικές σακούλες, με την επιβολή τέλους σε όλες, ανεξαρτήτως πάχους τοιχώματος. Μοναδική εξαίρεση είναι οι βιοαποδομήσιμες/λιπασματοποιήσιμες, λόγω προώθησης υλικών που δύνανται να βιοαποδομηθούν ή/και λιπασματοποιηθούν.

9) Τέλος, διευθετείται και το ζήτημα των ιδιωτικών συνδέσεων (για τα αστικά λύματα), με τη χρηματοδότηση από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους για κατασκευή εξωτερικών αγωγών διακλαδώσεων χωρίς οικονομική επιβάρυνση των ιδιοκτητών.

Σε συνέχεια των μέτρων πρόληψης που έχουν ήδη ληφθεί για το Κτηματολόγιο, σας ενημερώνουμε πως:

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Τεύχος B’ 936/19.03.2020) η Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 19738 Κοινή Υπουργική Απόφαση για την «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των έμμισθων, άμισθων υποθηκοφυλακείων, των κτηματολογικών γραφείων Ρόδου, Κω – Λέρου, των κτηματολογικών γραφείων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 20.3.2020 έως και 2.4.2020».

 

Η ΚΥΑ αναφέρει πως αποφασίστηκε:

 

Άρθρο πρώτο

 

  1. Η προσωρινή μερική απαγόρευση λειτουργίας των έμμισθων και άμισθων υποθηκοφυλακείων, καθώς των κτηματολογικών γραφείων Ρόδου, Κω-Λέρου, των κτηματολογικών γραφείων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 20.03.2020 έως και 2.4.2020, κατά τα αναφερόμενα στην από 18.3.2020 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 ως ακολούθως:

 

Αναστέλλονται:

 

α) οι κάθε είδους συναλλαγές, καθώς και ο έλεγχος των αρχείων,

 

β) κάθε προθεσμία σχετική με τη μεταγραφή, εγγραφή, καταχώριση αιτήσεων και πράξεων ή τη λήψη πιστοποιητικών και αντιγράφων και

 

γ) η παραγραφή κάθε συναφούς αξιώσεως.

 

  1. Από την παραπάνω απαγόρευση εξαιρούνται οι διοικητικές λειτουργίες των έμμισθων υποθηκοφυλακείων, καθώς των κτηματολογικών γραφείων Ρόδου, Κω-Λέρου, των κτηματολογικών γραφείων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο».

 

Άρθρο δεύτερο

 

Για όλο το προσωπικό που απασχολείται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στα έμμισθα και άμισθα υποθηκοφυλακεία και στα κτηματολογικά γραφεία Ρόδου, Κω-Λέρου, στα κτηματολογικά γραφεία Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και στα κτηματολογικά γραφεία και υποκαταστήματα του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», εφαρμόζονται κατ’ αναλογία τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 4 και 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του» (Α΄ 55).

 

Επίσης, σας ενημερώνουμε ότι με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κτηματολογίου, η διαδικασία της Ανάρτησης των κτηματολογικών στοιχείων στο Δήμο της Αθήνας, μετατίθεται για την 1η Ιουνίου 2020.

Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τότε, οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας στο Δήμο της Αθήνας, θα ενημερωθούν με κάθε δυνατό τρόπο για τις διαδικασίες, τις προθεσμίες και τις ψηφιακές διευκολύνσεις για τον έλεγχο, την επιβεβαίωση ή τη διόρθωση της καταγραφής των δικαιωμάτων τους στο Κτηματολόγιο.

Σε ισχύ τίθενται από την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020 οι διατάξεις του Νόμου 4640/2019 αναφορικά με την υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης σε υποθέσεις οικογενειακού δικαίου.

Ειδικότερα, η πρώτη αυτή φάση της υποχρεωτικότητας αφορά σε οικογενειακές διαφορές, εκτός από αυτές των περιπτώσεων α΄, β΄ και γ΄ της παραγράφου 1, καθώς και της παραγράφου 2 του άρθρου 592 ΚΠολΔ (διαζύγιο, ακύρωση γάμου, αναγνώριση της ύπαρξης ή της ανυπαρξίας γάμου, προσβολή πατρότητας κ.α.).

Σε δεύτερη φάση, από τη 15η Μαρτίου 2020, η υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης θα επεκταθεί και σε διαφορές που εκδικάζονται κατά την τακτική διαδικασία και υπάγονται στην καθ’ ύλην αρμοδιότητα του Μονομελούς Πρωτοδικείου αν η αξία του αντικειμένου της διαφοράς υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και του Πολυμελούς Πρωτοδικείου.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το παραδεκτό της συζήτησης της αγωγής που τυχόν θα ασκηθεί, κατατίθεται μαζί με τις προτάσεις της συζήτησης της υπόθεσης πρακτικό της υποχρεωτικής αρχικής συνεδρίας διαμεσολάβησης.

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης

Σύμφωνα με το άρθρο 7 του νέου νόμου (4640/2019) για τη διαμεσολάβηση, το μέρος που επισπεύδει τη διαδικασία έχει τη δυνατότητα είτε να επικοινωνήσει με το άλλο ή τα άλλα μέρη της διαφοράς για τον διορισμό διαμεσολαβητή κοινής αποδοχής είτε να απευθυνθεί σε διαμεσολαβητή της επιλογής του.

Στην περίπτωση αυτή, ο διαμεσολαβητής επικοινωνεί με το άλλο ή τα άλλα μέρη με κάθε πρόσφορο μέσο, για να διαπιστώσει αν επιτυγχάνεται συμφωνία ως προς το πρόσωπό του και λαμβάνει σχετική έγγραφη έγκρισή τους.

Αν δεν καταστεί δυνατή η επικοινωνία ή αν δεν επιτευχθεί συμφωνία ως προς το πρόσωπο του διαμεσολαβητή, τότε διορίζεται διαμεσολαβητής από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης με επιμέλεια του επισπεύδοντος μέρους.

Ο χρόνος, ο τόπος και οι λοιπές διαδικαστικές λεπτομέρειες της διεξαγωγής της διαμεσολάβησης καθορίζονται από τον διαμεσολαβητή σε συμφωνία με τα μέρη.

Η υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης λαμβάνει χώρα, κατά κανόνα, το αργότερο εντός είκοσι ημερών από την επομένη της αποστολής στον διαμεσολαβητή του αιτήματος προσφυγής στη διαδικασία διαμεσολάβησης.

Μετά το πέρας της υποχρεωτικής αρχικής συνεδρίας συντάσσεται πρακτικό από τον διαμεσολαβητή που υπογράφεται από τον ίδιο και όλους τους συμμετέχοντες και αν επακολουθήσει άσκηση αγωγής ή αν έχει ήδη ασκηθεί, αυτό κατατίθεται στο δικαστήριο επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης της υπόθεσης μαζί με τις προτάσεις.

Στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία τα μέρη παρίστανται μαζί με νομικό παραστάτη, του οποίου η αμοιβή συμφωνείται ελεύθερα και για τη συμμετοχή του σε όλη τη διαδικασία της διαμεσολάβησης εκδίδεται γραμμάτιο προκαταβολής εισφορών ποσού εξήντα ευρώ για υποθέσεις αρμοδιότητας Ειρηνοδικείου, ποσού εκατό ευρώ για υποθέσεις αρμοδιότητας Μονομελούς Πρωτοδικείου και ποσού εκατόν πενήντα ευρώ για υποθέσεις αρμοδιότητας Πολυμελούς Πρωτοδικείου.

Το δικαστήριο που επιλαμβάνεται της διαφοράς δύναται να επιβάλει στο μέρος που δεν προσήλθε στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης, παρότι έχει κληθεί, χρηματική ποινή η οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερη από εκατό ευρώ και μεγαλύτερη από πεντακόσια ευρώ, αναλόγως της εν γένει συμπεριφοράς του και των λόγων μη προσέλευσης.